Många möten som berikar

Som politiker träffar jag väldigt många människor. Ofta blir jag inbjuden men ibland blir jag "haffad på stan" och någon vill prata med mig. I det mänskliga mötet sker något. Ofta har den som vill träffa mig ett specifikt syfte med mötet. Ofta handlar det om att någon vill förmedla en idé, uttrycka något men också att de önskar något. Ofta pengar. Det handlar då om projekt som de vill finansiera.
När man träffar en grupp människor som man aldrig mött förut så gäller det att snabbt analysera och förstå vilka som man möter. I dag har jag t ex mött en grupp från Danmark. Då blir den första utmaningen att förstå vad de säger. Men mötet inleddes med en allmän uppmaning att tala tydligt och långsamt. Båda var överens om att vi skulle sträva efter att förstå våra respektive språk men kom snabbt överens om att vid problem använda engelska.
Varje möte har sin kultur och det är sådant man får snappa upp och försöka att anpassa sig till. När man möter en ny grupp så uppstår mängder av frågor; Hur ska man hälsa? Är det fri placering? Ska man sätta sig eller stå kvar tills någon säger något. Alltså en massa enkla och praktiska frågor. Det är då man känner sig lite osäker som man älskar om någon kommer och säger här kan du sitta eller varsågod och ta en frukt.
Att möta människor påverkar liksom man hoppas att få påverka dem. Mänskliga möten är spännande!