Bra skrivet av ABF:s ordförande

Det är många som tycker att jag ska läsa deras tidningar, tidskrifter, och nyhetsbrev. Det dimper ned i min vanliga brevlåda rätt många tryckta publikationer och ändå fler digitala. Jag försöker att åtminstone bläddra igenom allt som dyker upp, men kan självklart inte läsa allt.
Men emellanåt hittar man lite guldkorn även där man inte förväntar sig det. Det jag skriver nedan är säkert inte politiskt korrekt, men eftersom jag varken är en höger- eller vänsterpolitiker tar jag mig vissa friheter.
I det senaste numret av ABF;s Fönstret (100 sidor ren inspiration) skriver ABFs förbundssekreterare en intressant krönika om folkbildningens roll. Hon skriver för ABF men mycket av det värde som detta studieförbund står för kan också överföras på de andra folkbildningsförbunden.
Monica Widman Lundmark för ett resonemang om hoten mot vårt gemensamma samhälle och sätter in ABFs betydelse att finnas överallt.
Hon ställer frågan; Varför gör vi det här? Svaret blir: "Av den enkla anledningen att vi inte accepterar förenklingar som pratar om vi och dom. Det enda sådana grupperingar gör är att splittra, södra och sprida frön av rädsla och tvivel. Vi vet att varje person har någonting att bidra med. Folkbildningen är oerhört viktig för att där det finns möten mellan människor finns det sällan plats för hat. Demokrati kan inte bara utbildas fram - den måste levas. De mest ingrodda och fötryckande värderingarn kan ändras om vi 'möter de andra'. Du och jag tillsammans kan bida til att skapa förutstättningar för ett samhälleligt VI på en mångkulturell bas"
Och så slutar hon med uppmaningen. " Låt oss tillsammans göra en annan värld möjlig"
 
Jag är inte socialdemokrat. Jag är inte med i ABF. Men jag gillar skarpt det som förbundssekreteraren beskriver.