Många köper elbil

 
Som miljövän är jag angelägen att vara med och ta ansvar. I våra inköp har vi strävat efter att handla både ekologiskt, fair trade och närodlat-principen. Ibland kostar det mer, men långsiktigt är det rätt tänkt. Mycket av det som hamnar på våra tallrikar kommer via Eko-Ringen.
När det gäller resande så har jag de senaste 13 åren rest kollektivt nästan varje dag. Mellan bostaden och kontoret är det ca 11 mil och den resan har jag gjort många gånger.
Emellanåt kör jag bil. Under en tid har jag inte haft någon egen bil, men nu är det dags att bestämma sig för vilken modell som ska användas framöver. Jag lutar åt elbil. Just nu så testar jag en laddbybrid. Den är väldigt smart men med rätt eko-körning kan man nog pressa den ytterligare nedåt i bränsleförbrukning.
I går gjorde jag ett test för att se hur samspelet mellan bilens förprogrammering, mitt körande meln också om jag kan påverka när jag väljer bensinmotorn eller elmotorn. Bilden visar läget efter körda 21,6 mil. Det är del av sträckan mellan Skövde och Vänersborg. Det mesta är slättmark men också passage över Billingen. Mätaren visar på 0,28 liters förbrukning per mil. Då hade jag kunnat ladda bilen innan jag körde.
Det är några saker som jag konstaterat efter att testat detta. Den viktigaste är att samhället håller på att ställa om för elladdning men mycket återstår. I vår bostadsrättsförening kan man inte ladda bilen, vilket innebär att jag saknar helmmaladdning. Därför måste jag "jaga" laddställen. De finns på flera platser och appar visar deras placering, men det är många som vill använda dem. Dessutom finns det flera olika tekniska lösningar och en av app-lösningarna kan jag inte få igång. Jag har gjort en massa åtgärder men något strular. Likaså har det varit en gåta att få igång vissa gratis laddare. Jag följer instruktionerna men inget händer. Jag upprepar och så plötsligt händer det.
Dessutom har jag mötts med sura blickar på parkeringar. Folk hör ju inte bilen och kliver ut rakt framför oss och blir upprörda över att jag försöker köra på dem. Det är knappast mitt fel, men eftersom bilen inte låter någonting så blir det jag som förare som får skulden får att de inte sett upp själva.
Jag lutar åt en elbil, men det får nog bli ett framtida beslut. Jag vill kunna lita på att min bil är tankad och körklar när jag sätter mig i den. Men eldrift, förutsatt att man använder grön el, är en framtida satsning