Hantverk - att använda sina händer

Slöjd och hantverk är på uppgång i Sverige. Det skapas nya typer av syjuntor och det kallas slöjdcafé, stickakademin, gerillaslöjd och mängder av nya beteckningar. Att slöjda är uppskattat och många undersökningar visar att det kan betecknas som en stor folkrörelse. Att skapa med sina händer är också mycket populärt bland barn och ungdomar. Slöjden har framtiden för sig. I Västra Götalandsregionen har vi genomfört ett slöjdlyft som vi hoppas ska bidra till ett ändå större intresse. Våra hemslöjdsföreningar gör ett mycket viktigt arbete och vi ser ständigt våra hemslödskonsultenter i medierna. Frågorna ligger helt enkelt i tiden.
Bilden ovan är tagen i Kyrkans Hus i Skövde. Jag blev så glad när jag såg den. Den som kan sticka ser hur föregående person gjort och kan bidra till detta gemensamhetsprojekt. Jag kan tänka mig att då halsduken är klar för försäljning så kan man känna delaktighet i den. En kul idé som andra kan göra också!
Under flera år var jag vice ordförande för den statliga myndigheten, Nämnden för Hemslöjdsfrågor, och fick då en god insikt i denna viktiga folkrörelse. Nu försöker jag att verka för hemslöjden i mina kommunala och regionala uppdrag.