Sjung om studentens...

 

I går var det studentfirande i Skövde. Glad och lyckliga tonåringar tar nu klivet in i vuxenvärlden. Eller kanske handlar det inte alls längre om att känna sig vuxen i samband med studenten. Många unga idag känner att de kallar sig ungdom en bra bit över 30 och förknippar vuxenlivet med att det är då man stadgar sig. Ungdom är de som känner friheter och inte är fast. Andra unga som man möter har en helt annan inställning och känner att så snart studenten är över tar man ett kliv in i nästa fas, flyttar hemifrån och satsar på ett nytt och eget liv. Samtidigt så är det många ungdomar som inte alls vet vad de vill göra framöver. Många vill vara säkra på att de satsar på rätt utbildning och innan de börjar plugga så vill de göra annat. Andra tänker precis tvärtom och tänker satsa de kommande 4-5 åren på studier och därefter passa på att göra saker de drömt om. Många unga som jag talat med berättar om drömmen att vara utomlands. Det hoppas jag att många ska få göra. Jag hade förmånen att direkt efter studenten få vara utomlands i fyra år. Utöver att jag fick möjlighet att stärka mina språkkunskaper fick jag också med mig en kulturförståelse som jag har haft nytta av hela livet.
 
Jag hoppas verkligen att dagens studenter ska få uppleva "studentens lyckliga dagar". Det är de väl unnat och igår fick jag vara på flera uppvaktningar och framföra gratulationer. Allt gott vill jag tillönska årets studentkull.