Första dagen på jobbet


I dag var det första dagen på jobbet för detta år, eller egentligen ska jag inte säga jobbet eftersom jag är förtroendevald och har uppdrag snarare än jobb. Denna mandatperiod innebär att jag utgår från Vänersborg och residenset vid torget. Visserligen har jag haft kontor där de senaste 12 åren men i min nya roll som regionråd blir det en ändå starkare koppling till vår "regionhuvudstad". I dag började vi med en del planering men dagens uppgift var att städa ur mitt gamla rum och inta ett nytt sådant. I regionen har jag nu uppdrag som regionråd med ett särskilt ansvar för kulturpolitiken. Några månader ytterligare är jag också kvar som ansvarig för besöksnäringen, men det ordförandeskap kommer att avvecklas i och med bolagsstämman. Jag har varit mycket engagerad i turistfrågor och kommer att fortsätta med detta men fraömöver i en annan roll. Just kombinationen kultur och besöksnäring har varit väldigt intressant och gett många möjligheter till samverkan. Men nu känner jag så starkt för att få ägna mig åt kulturen att jag valt bort besöksnäringsfrågorna.
Konkret innebär mina uppdrag att jag denna mandatperiod kommer att finnas med i
  • Regionfullmäktige
  • Regionstyrelsen som regionråd
  • Ägarutskottet som ledamot
  • Ledamot i beredningen för hållbar utveckling

Jag ser verkligen fram emot denna mandatperiod där KD finns med i ledningen för regionen. Vi kallar oss för GrönBlå Samverkan och det inkluderar M, C, KD, L och MP.