Vikten av att ladda batterierna

Nu är jag tillbaka "på jobbet". Som politiker har man inte ett jobb på liknande sätt som jag varit van vid, från t ex mitt "riktiga" jobb som gymnasielärare. Men helt plötsligt började allting "snurra igång" riktigt rejält. Många hör av sig, med massor av olika behov eller tankar, och mitt i detta ska jag strukturera upp arbetet inom det lag som jag leder. Jag har seglat i min ungdom och vet den fantastiska känslan som uppstår då stiltjet byts till en vind som fyller seglen och man får fart.
Det känns mycket positivt att många hör av sig, men jag blir då också väldigt tacksam för att jag under sommaren kunde vara mötesfri under flera veckor. Även om det var en del telefonsamtal och dagliga stunder vid tangentbordet, så var det vila. Att kunna ladda sina batterier med regelbundet är oerhört viktigt. Jag har inget emot att arbeta hårt och är van vid långa arbetsdagar, men är också övertygad om vikten av vila. En princip från skapelsen var att skapa en rytm där en av sju dagar var ägnad åt vila. Det är nog en rätt bra princip. Just nu är jag tacksam för att det blev en sammanhängande vila under sommaren och bilden ovan är från den strand som jag besökte flera gånger i sommar. Det är en bild som finns med på min näthinna och påminner mig om vikten att vila och att ladda batterierna.