Dags för filmfestival

 
Den 25 Jan är det premiär för årets film festival i Göteborg. I går var det proramsläpp. Mångder av människor trängdes på Auktionsverkets Kulturarena för att lyssna till programgruppen som gav tips om sevärda filmer under festivalen.
Filmfestivalen är under stark utveckling. Besökarna, som är de viktigaste för festivalen, visade stor entusiasm då presentationerna av filmer gjordes. Publiken, dvs de som ser filmerna är kärnan i verksamheten. Men det som utvecklas är mängden av kringarrangemang, ofta riktat till "branschen". De stora filmfestivalerna i världen är ofta branschmöten, men det speciella med Götebporg är att man kan kombinera både det publika, det konstnärliga och det branschmässiga. Utbudet av filmer är imponerande, seminarierna spänner över mängder av områden och festivalens olika kategorier leder till många olika engagemang. För egen del är jag involverad i festivalen på flera olika sätt. En del av finansieringen kommer från Kulturnämnden och framför allt har jag varit engagerad i att festivalen inte bara visas i Göteborg utan streamas till en lokal biograf. Detta gör att festivalen får en tydlig regional förankring. Sedan står jag som inbjudare till Sveriges andra filmpolitiska toppmöte som kommer att äga rum fre 25 jan. När de nya filmpolitiska målen fastställdes av riksdagen ingick det att det skulle ordnas ett "toppmöte". Jag föreslog att vi i Västsverige skulle stå värdar för det första "summit" som genomfördes 2018. När jag avslutade det mötet bjöd jag in till 2019 års filmpolitiska toppmöte i Göteborg. Det var inget jag hade något som helst mandat att göra, inga beslut var fattade, och troligtvis hade ingen riktigt funderat på om de skulle erbjuda sig att vara värdar. Så alla samtyckte och tyckte att det var en bra idé att ordna mötet samma dag som premiären sker. I praktiken är många av de som deltar bokade för festivalen och det blir alltså ingen ytterligare dag för detta angelägna filmpolitiska möte. Ett annat arrangemang som jag ska medverka i är GP Live som kommer att sända torsdag kväll 30 januari där vi är en panel som ska diskutera film i Göteborg. Det har varit en hel del skriverier kring detta och GP vill haka på den debatten i ett TV-sänt samtal. Förhoppningsvis ska jag också hinna se film och delta i seminarier. Men utöver alla planerade event så sker också många spontankontakter under en festival. Ofta är dessa möten också oerhört givande. Så jag ser fram emot årets version av filmfestivalen som har ett övergripande tema om apokalypsen och försöker att lyfta några av de svåra frågor som mänskligheten står inför.