Att vara förtroendevald är stort

Nu är röstsammanräkningen klar. Det är med stor ödmjukhet men också glädje som jag konstaterar att jag blev personvald, både i valet till kommunfullmäktige och till regionfullmäktige.

Det innebär att många väljare har satt ett kryss för mitt namn på valsedeln. Att få förtroende är stort. Att få vara förtroendevald och agera som politiker är inget vanligt jobb och man är inte anställd. Man har visserligen bra betalt men det är ingen lön utan ett arvode.

Om man förbrukar det förtroende som är visat får man lämna sitt uppdrag. Man har ingen trygghet i uppdraget utan förtroendet måste man bevara.

Politik bygger på ärlighet och hederlighet. Att det man säger är sant. Att löften man ger ska hållas. Att man respekterar sina politiska motståndare på samma sätt som man själv vill bli behandlad. Att man skiljer noga på sak och person. Man kan ha en tuff debatt med sina meningsmotståndare men under pausen fikar man tillsammans.

Jag har nu fått förtroendet att verka i ytterligare fyra år. Det ser jag fram emot och hoppas också att kunna ha en god kommunikation med mina väljare.

Jag strävar efter att vara tillgänglig för den som vill få kontakt med mig. Därför stänger jag aldrig av min mobiltelefon (det innebär att telefonsvararen är alltid på, men under möten svarar jag inte i telefonen), min e-post-adress fungerar dygnet runt och jag har ambitionen att alltid svara inom 24 timmar. Det går också bra att skicka brev eller vykort. Men allra bäst är att mötas ansikte mot ansikte.

Den 1 november inleds alltså en ny fas i mitt liv. Den ser jag fram emot,