Kristdemokraterna har en ny partiledare

Det finns de partier som kraftfullt talar om
 
 
feminism och jämställdhet. Men ändå blir det lätt så att det är män som leder. Jag gillar Kristdemokraterna som inte talar så mycket om detta, men som ständigt handlar i en anda av jämställdhet. Det är liksom skrivet i den kristdemokratiska ryggmärgen.
Nu har vi en kvinna som partiledare.
Vi har en kvinna som partisekreterare. I Skaraborg har vi en kvinna som riksdagsledamot. I Västra Götaland är vårt regionråd en kvinna och lokalt i Skövde har vi en kvinna som ordförande.
Jag har under flera år fått vara ordförande för våra riksting. Det känns alltid som ett hedrande uppdrag. Det är ett rätt tufft jobb men tillsammans med övriga ordförande och sekreterare har vi utvecklat en teamkänsla som gör att vi arbetar väldigt bra tillsammans.
 
 
Det är många avstämningar som ska göras med alla funktionärer under ett sådant här stort arrangemang. Vårt kansli har mycket duktiga personer som förbereder och håller ihop arbetet men som ordförande gäller det också att se till att var och en gör sitt uppdrag, på rätt sätt i rätt tid. Ibland kan det vara lite stressigt att hålla ihop intensiva processer där det är många bollar i luften, men det brukar oftast ordna sig. Jag gör en del missar men blir oftast förlåten.

Vid avslutningen bad jag tidigare ordföranden Alf Svensson och Göran Hägglund komma upp på scenen och vara med när jag överlämnade ordförandeklubban till nyvalda Ebba Busch Thor. Alf avslutade med en västgötaberättelse som han hävdade var helt sann.
I oktober samlas Kristdemokraterna till ordinarie riksting i Västerås.