Barnbarn ger glädje och inspiration

Innan jag blev morfar/farfar hade jag en viss uppfattning om vad detta innebär, men nu då jag har några års erfarenhet har jag insett att det var mycket mer omfattande än vad jag hade räknat med. Att få följa en ny generation växa upp, att få ta del av deras utveckling, att få känna närhet och kärlek är så oerhört inspirerande.
Charlie som är tre år ringer ibland och ställer "märkliga" frågor. För ett tag sedan hörde jag: "Morfar, kan vi gå ut i skogen och plocka blåbär". Att förklara för en treåring att vi får vänta till augusti är inte helt rätt. Samtidigt så verkar vandringarna i blåbärsskogen satt sina spår. Den senaste frågan var "Morfar, har ni mögelost hemma". Varför han ställde frågan kunde han inte förklara. Sådant går jag sedan och funderar på. Varför undrar en treåring om våra ostar? Kanske gillar han att komma hem till oss på frukost.
Bilderna ovan speglar också lite av den glädje som de kan uppleva av elektroniken. Vi spelar ofta in video på dem när de leker eller gör vardagssaker. Detta har vi tittat på åtskilliga gånger tillsammans. Att se sig själv på rörlig bild verkar väldigt intressant för en tvååring. Det är också spännande att se när Leo, två år, försöker att bläddra mellan bilderna i tryckta medier eller på vår vanliga TV. Som tvååring räknar han med att alla medier är smarta medier. Att det man kan göra på läsplatteskärmen kan man också göra på alla andra bildmedier. Känns som att de tekniska möjligheterna för den uppväxande generationen ser oerhört stora ut.