Stark kritik mot kommunal film

Jag har bott i Södra Ryd, ett område strax norr om Skövde, sedan 1980. Stadsdelen byggdes som en "sovstad" och närheten till länssjukhuset gjorde att många räknade med att bo där och jobba någon annanstans. Stor del av stadsdelen, där närmare 7 000 personer bor, är att likna vid ett miljonprogram.
För några år sedan byggdes grundskolan om som då omfattade alla stadier. Av olika skäl stängdes högstadiedelen för några år sedan till stor besvikelse för många boende i området. Nu är det dags att åter öppna högstadiedeln.
I samband med detta har en film tagits fram som ett rekryteringsunderlag till en ny rektor. Filmen är innovativ men har inte fallit i den goda jorden. Den beskriver en skola och en stadsdel som många av oss inte känner igen. Den snarare svartmålar än ger ren fakta. När jag hörde talas om den och såg filmen så kände jag mig tvungen att reagera. Den ger en nidbild av den del av staden där jag bor. Därför kontaktade jag de ansvariga då inte så många hunnit se filmen. Mitt förslag var att dra tillbaka den. Så här skrev Skaraborgs Allehanda.

Nu ska tydligen filmen få en förklarande text och försöka att ge en annan bild, men tyvärr har den spritts rätt rejält och jag tror att den skadar mer än den gör nytta.

Många har reagerat mot filmens innehåll och inte minst de som arbetar eller har arbetat på skolan. Tråkigt att man lämnade manusskrivande till personer som inte har känsla för konsekvenserna av denna typ av påståenden. Om man bara vill orsaka uppmärksamhet så har man verkligen lyckats, men till ett pris som är väldigt högt. Jag tror att filmen gör mer skada än nytta och därför tycker jag att mitt råd till de ansvariga är rätt: Stoppa filmen!