Att kunna njuta av det lilla

 
Ibland längtar man efter stora och fantastiska upplevelser. Sådant som få är med om. Samtidigt är det viktigt att lära sig uppskatta det dagliga, det lilla, och det där som är alldeles vardagligt. Utanför vårt köksfönster har vi ett fågelbord. Jag uppskattar det väldigt mycket. Ett litet, enkelt, sätt att ta del av naturens fascination. Samtidigt så påminner det också om vikten av att värna miljön. Jag gillar att njuta av fåglar, går regelbundet ut till min varmkompost och strävar efter att köpa ekologiska livsmedel. Om alla tänker över sina vanliga vanor så kan det räcka rätt långt för att verka för ett bättre klimat. Tänk bara det senaste halvåret hur många färre plastpåsar som vi använt. Nu får man en fråga varje gång du handlar och den får en att tänka till: Behöver jag verkligen en plastpåse?
Jag gillar fåglarna utanför köksfönstret. De påminner mig om vikten av att vårda och värdera det lilla.