Att leda människor och möten

 
Jag har under många år varit ordförande. Dessutom i många olika sammanhang. Nu har jag samlat på mig en del erfarenheter och gillar att kunna dela dem med andra. Mitt huvudbudskap när jag undervisar om sammanträdesteknik är att skapa trygghet. En ordförande som är trygg i sin roll skapar en god stämning i en styrelse. Och motsatsen är också sann. En vimsig ordförande som inte har koll på läget skapar aldrig något bra möte. Samtidigt så försöker jag betona att man snarare leder människor än möten. Jag har fått många uppskattade ord om handboken "Att vara ordförande och ledare". Där har jag försökt att på ett enkelt sätt skriva ner ett antal goda råd. Men att möta intresserade personer som vill vara på "möteskurs" är allra roligast. I dag var en sådan kursdag. Förlagd till en fantastisk miljö i Vadstena där man känner vingslag från forna dagar. Bilden ovan är en selfie på gänget som utbildades idag.