Vem blir nästa kulturminister?

 

Det spekuleras friskt bland mina politikerkompisar om vem som ska bli den kommande kulturministern. Förra gången så var det många som höjde förvånat på ögonbrynen när Stefan Löfvén presenterade Alice Bah Kuhnke som minister.

Jag tillhör dem som helst hade sett en alliansregering, i andra hand en M-KD-lösning. Men just nu vinner man inget på att hänga läpp, utan nu handlar det om att skapa goda relationer med det nya politiska gänget som är på väg in i kulturdepartement.

Vad historien kommer att skriva om Alice som minister återstår att se, men det finns några väldigt positiva saker som kännetecknat relationerna med departementet de senaste åren.

Även om jag ofta kritiserar Löfvén så har jag ett antal gånger berömt honom då han bestämde att kulturministern också skulle vara demokratiminister. Jag har träffat Alice vid många tillfällen och det har varit mycket lätt att både få kontakt och att få henne att lyssna på oss. Vi har fått många möjliga att framföra våra synpunkter (ofta har vi gnällt och kritiserat) men kan ändå konstatera att samtalen har varit goda. I flera avseenden har vi haft olika politiska uppfattningar, men haft en god relation och lyssnat på varandra. Så ur den synpunkten kan jag ge Alice klart godkänt som minister. Det betyder mycket för oss lokala och regionala kulturpolitiker att det är lätt att få kontakt och prata med en minister. Samtidigt så är det nog också statssekretarens Per Olsson Fridhs förtjänst att så mycket har fungerat så bra i våra relationer. Han har varit personligt engagerad i frågorna och ofta haft stort klokskap i sitt sätt att leda, och då han ersatt ministern har han gjort det på ett föredömligt sätt.

Nu avvaktar vi vad Löfvén kommer att presentera ( i morgon då jag skriver detta). Jag har gått igenom ett antal personer inom kultursektorn som kanske kan vara aktuella, men just nu ser jag ingen given. Lättare att finna inom S-leden än inom MP-leden. Är det så att MP ska fortsätta att leda arbetet kanske det blir en "utifrån-person" då, så vitt jag känner till, inte det finns så många tongivande kulturpolitiker inom MP.

Men Löfvén kanske har hittat någon ny oförmåga. Oavsett vem det blir så hoppas jag att vi kan odla goda relationer från första dagen. Jag ska göra mitt för att bidra till goda relationer mellan vår region och statens främsta kulturpolitiker.