Vikten av att kunna läsa

 
Den svenska folkskolan väckte fram under några år och 1842 beslör riksdagen att anta en folkskolestadga. Tanken var att alla invånare skulle kunna läsa. Vid den tidpunkten var man överens om att kunskap är makt och ett sätt att ta till sig kunskap var att själv kunna läsa och skriva. Den som var illiterat stod i ett underläge och genom utbildning skulle ett lyft ge i samhället. Detta blev också en av nycklarna för den demokratiska utvecklingen.
Nu har det gått rätt många år sedan man beslöt att alla skulle gå i skola. Numera kallar vi det grundskola. Denna är obligatorisk medan gymnasieskolan är frivillig. Dock är det så i praktiken att för att bli anställningsbar så måste man vara gymnasiebehörig. Tyvärr kan vi konstatera att många av våra elever inte når målen som är uppsatta för skolan. Därför är Västra Götalandsregionen engagerad i "Fullföljda Studier". Det är ett angreppssätt för att tillsammans, region och kommuner, hjälpas åt för att fler ska klara sin studier. I detta sammanhang så talar vi ofta om vikten av läsande. Att alla barn ska lära sig att läsa på egen hand och kunna uttrycka sig i skrift, är något vi prioriterar. Jag tror att den viktigaste förebilden för barn är föräldrarna. Därför vill vi uppmana alla föräldrar att läsa för och tillsammans med sina barn. Regionen delar t ex ut Första Boken som blir en påminnelse om föräldrarnas ansvar och vikten av läsandet. Folkbildningen, och då inte minst våra folkbibliotek, har en stor uppgift. Läsandet är något som vi politiskt lyfter fram.