Listan till Europaparlamentsvalet klar

Nu är listan för valet till Europaparlamentsvalet klar. Partiet har beslutat att Sara Skyttedal och David Lega ska vara toppkandidaterna till valet som sker 26 maj. Totalt är det 44 personer på listan. KD är positiva till Eu men skeptiska till all överstatlighet. Vi tror på en gemenskap mellan de europeiska länderna men också på en stor nationell självständig. För oss är subsidiaritetsprincipen vägledande. Den politiska nivå eller samhällsnivå som är mest ändåmålsenlig ska fatta beslut. I praktiken innebär det att medborgaren själv ska ofta få avgöra olika situationer, t ex val av skola, äldreomsorg eller leverantör av olika tjänster. Medan andra frågor som t ex kemikalietransporter menar vi ska avgöras på EU-nivå. I dag har KD en parlamentariker (nu är det Anders Sellström som har den platsen) men vi tror att det är fullt möjligt att kunna få två parlamentariker den närmaste fem åren. Det är så vi kommer att kampanja.

Många köper elbil

 
Som miljövän är jag angelägen att vara med och ta ansvar. I våra inköp har vi strävat efter att handla både ekologiskt, fair trade och närodlat-principen. Ibland kostar det mer, men långsiktigt är det rätt tänkt. Mycket av det som hamnar på våra tallrikar kommer via Eko-Ringen.
När det gäller resande så har jag de senaste 13 åren rest kollektivt nästan varje dag. Mellan bostaden och kontoret är det ca 11 mil och den resan har jag gjort många gånger.
Emellanåt kör jag bil. Under en tid har jag inte haft någon egen bil, men nu är det dags att bestämma sig för vilken modell som ska användas framöver. Jag lutar åt elbil. Just nu så testar jag en laddbybrid. Den är väldigt smart men med rätt eko-körning kan man nog pressa den ytterligare nedåt i bränsleförbrukning.
I går gjorde jag ett test för att se hur samspelet mellan bilens förprogrammering, mitt körande meln också om jag kan påverka när jag väljer bensinmotorn eller elmotorn. Bilden visar läget efter körda 21,6 mil. Det är del av sträckan mellan Skövde och Vänersborg. Det mesta är slättmark men också passage över Billingen. Mätaren visar på 0,28 liters förbrukning per mil. Då hade jag kunnat ladda bilen innan jag körde.
Det är några saker som jag konstaterat efter att testat detta. Den viktigaste är att samhället håller på att ställa om för elladdning men mycket återstår. I vår bostadsrättsförening kan man inte ladda bilen, vilket innebär att jag saknar helmmaladdning. Därför måste jag "jaga" laddställen. De finns på flera platser och appar visar deras placering, men det är många som vill använda dem. Dessutom finns det flera olika tekniska lösningar och en av app-lösningarna kan jag inte få igång. Jag har gjort en massa åtgärder men något strular. Likaså har det varit en gåta att få igång vissa gratis laddare. Jag följer instruktionerna men inget händer. Jag upprepar och så plötsligt händer det.
Dessutom har jag mötts med sura blickar på parkeringar. Folk hör ju inte bilen och kliver ut rakt framför oss och blir upprörda över att jag försöker köra på dem. Det är knappast mitt fel, men eftersom bilen inte låter någonting så blir det jag som förare som får skulden får att de inte sett upp själva.
Jag lutar åt en elbil, men det får nog bli ett framtida beslut. Jag vill kunna lita på att min bil är tankad och körklar när jag sätter mig i den. Men eldrift, förutsatt att man använder grön el, är en framtida satsning

Dags att bilda regering

 

 
När det då är dags att bilda regering så handlar väldigt mycket om SD och deras röster. Att bli av med en regering tillsammans med SD gick väldigt bra enligt samtliga allianspartier, men då det gäller att bilda regering vill inte C och L vara beroende av något som helst stöd från SD. Ett läge som låser förhandlingarna.
 
Men det är ocks märkligt att Löfven hävdar att hans block är större än alliansblocket. Han är inte beredd att ha med V i en regering. Det innebär att V inte är ett regeringsalternativ men att deras röster i riksdagen ingår i blocket och därmed anser Löfven att han har störst blockstöd.
 
Nu är nyckelordet blockövergripande samverkan. Det finns då tre block, men två partier anses omöjlig att ha med i en regering.
 
På onsdag kommer riksdagen att rösta om Ulf Kristersson kan bli statsminister och därmed ansvarig för att tillsätta en regering. Nyckelordet handlar om att riksdagen kan tolerera en regering. I praktiken innebär detta inte att regeringen får ett starkt stöd ( t ex majoriten röstar för dem) utan det handlar om att majoriteten inte röstar emot dem.
 
Ulf Kristersson hade en presentation av några olika alternativ. Att fyra allianspartier samverkar är fortfarande önskeläget, men C och L verkar inte vilja vara med på detta. Då återstår två alternativ, antingen M+KD eller enbart en M-regering. På onsdag vet vi lite mer.

Nya uppdrag klara

Nu börjar uppdragen klarna för kommande period. Jag har under många år varit aktiv i kommunledningen i Skövde men gör nu en viss nedtrappning. Jag kommer att fortsätta som ordförande för Skövde Kommunfullmäktige. Valet blev enhälligt och det känns hedrande. Det kommer att vara mitt huvudsakliga uppdrag i kommunen. Om allt går som jag vill så blir det nya personer i kommunstyrelsen efter nyår.
Anledningen till detta är att jag får ändå mer förtroende i regionen. Jag är nu vald att vara gruppledare för Kristdemokraterna och att vara regionråd i Västra Götalandsregionen. Det är ett uppdrag som jag är oerhört tacksam att få inneha. Stort tack till alla väljare som röstade på mig och stort tack till alla mina politiska kamrater i regionen som valde mig att vara deras ledare. Jag ska nu göra allt jag kan för att leva upp till de förväntningar som finns. Jag har börjat att betona att allt arbete gör vi tillsammans och att vi är ett gemensamt lag. Tillsammans tar vi oss an de framtida uppdragen.