Tidsoptimist

Jag åker mycket tåg, nästan varje dag. En mexikansk museichef, på besök i Sverige, stod bredvid mig och tittade på klockan. "Nu är den 14.39 och då säger tabellen att vi ska vara framme. Det stämmer exakt. Jag har åkt tåg under två veckor och varje dag har det varit likadant. Tågen går och kommer fram enligt tidtabellen. Hur bär ni er åt?" Jag är en tidsoptimist och räknar kallt med att hinna med en massa möten. Igår var jag på förmiddagen på regionstyrelsens möte i Vänersborg, deltog i planberedningsmöte i Stadshuset i Skövde på eftermiddagen och föreläste på en ledarutbildning i Stockholm på kvällen. Det är härligt att man kan lita på tågen och få leva som tidsoptimist. Samtidigt så inser man att vi lever i ett sårbart samhälle. Häromdagen slogs strömmen ut i Vänersborg under några timmar och bl a slockande våra datorservrar. Då inser man också hur sårbart allt är. Det mesta kontorsarbetet avstannade helt. Att tågen fungerar så bra beror på att en massa anställda gör sitt yttersta varje dag för att resenären ska kunna lita på deras tidtabeller. Vi kan åstadkomma mycket då vi förenas med ambitionen att göra vårt allra bästa.