Voffo gör di på detta viset?

När rumpnissarna inte förstår vad som utspelar sig i Ronjas skog så utbrister de: "Voffo gör di på dette viset? Den frågan måste jag idag rikta till en av de tidningar som jag prenumererar på, nämligen Dagen. I söndagskväll skrev webbreportern en märklig artikel där budskapet tycks vara att Göran Hägglund är beredd att regera tillsammans med SD. Några timmar senare på söndagskvällen kommer en annan artikel, denna gång från chefredaktören själv, som både tonar ned webbreporterns artikel, men framför allt beskriver varför Göran Hägglund uttalat sig som han gör. Jag får intrycket att chefredaktören agerat chef och gått emot en av tidningens tidigare publicerade artiklar. Att lyfta ut en artikel från nätversionen är nog väl magstarkt, men detta agerande tycker jag var mycket bra. Synd att vinklingen fortfarande ligger kvar som puff på startsidan.

Däremot undrar jag varför en skribent på tidningen Dagen drar denna slutsats av Göran Hägglunds uttalande. Att sätta rubriker kan ju skyllas på någon annan medarbetare men om man läser artikeln så det rätt så tydligt hur Dagen vinklar ett uttalande. Varför gör en reporter på detta sätt? Varför vill man rycka ut ett resonemang och vinkla det på ett sådant sätt att bilden blir att kristdemokraterna vill samverka med SD? Jag tycker att det är väldigt tydligt att Göran Hägglund sagt nej till ett samarbete, men beskriver hur ett besvärligt parlamentariskt läge kan inträffa. Skönt att Elisabet Sandlund klargjort detta och beskriver Hägglunds uttalande som en självklarhet.

Det är på detta sätt, när enskilda journalister vinklar sin artikel, som man förlorar tron på en redaktions objektivitet, utan snarare tror att det finns andra syften bakom agerandet.

Voffo gör di på dette viset? Det är nog en befogad fråga, trots allt.

(Webbartikeln publicerades 5/5 kl 13:07, chefredaktörens kommentar kl 20:29)
Göran Sydhage

Ja Conny, din fråga är mycket berättigad. det är verkligen märkligt - särskilt då man om och om igen hört vad Göran Hägglund sa. Undrar vilket syfte Dagens reporter har...? För ett syfte tror jag man har då man lyfter ut saker ur ett sammanhang som detta gjordes. Det är verkligen att misskreditera. Kanske är det en som hoppas att Kristdemokraterna åker ur Riksdagen och sedan kan ställa i någon form av rampljus och säga "vad var det jag sa...?"