Alla bilder på nya Saab!

Alla nya Saab-bilar, både de som snart finns i produktion och de nya konceptbilarna finns i min dator. Ätminstone fanns. I går var Saabs VD Jan-Åke Jonsson på besök hos oss i regionstyrelsen i Västra Götaland och berättade om företagets nya affärsplan. Dagen innan hade han gått igenom den med Maud Olofsson och Sven Otto Littorin. På grund av ett datorstrul i sessionssalen fixade jag att VDn kunde visa sina bilder via min dator. Därmed fanns alla bilder på fordonen på min hårddisk.

Jan-Åkes presentation var för övrigt en otrolig uppvisning i ledarskap. Som företrädare för ett företag som "blöder kraftigt" visade han inte bara förmåga att leda företaget igenom dagens kris, men framför allt målade han en bild av den framtida satsningen på morgondagens Saab-bilar. Med en vision om det nya miljötänket och det redan starka varumärket pekade han på affärsplanens möjlighet att erövra nya marknadsandel på en av världens mest utsatta marknader. Han "darrade inte på manschetten" en enda gång om produkten, utan gav oss intrycket av att vi begår ett stort misstag om vi inte alla kör Saab. Det sägs att i kris prövas ledarskap och om VDn skapar denna framtidstro bland sina anställda och kunder så kommer Saab att räddas.

Vad gjorde jag då med bilderna? Skickade dem till motorjournalisterna som skulla sätta semlan i halsen av pur glädje över att vara de första som fick publicera bilderna? Nej då, jag lovade att radera filen, vilket jag också gjort.
Sven-Olof Carlsson (M)

Hej.

Nu förstår jag din hjälpsamhet när Saab besökte RS.

Trevliog blogg du har den skall jag följa.

Vi ses på måndag, kanske, men säkert på onsdag hos Preera.

/Sven-Olof