Invandrarkvinnor som vill få arbete

I vår kommer en studiecirkel för arbetslösa invandrarkvinnor att genomföras i Södra Ryd. Jag är involverad i detta genom mitt engagemang i kyrkan som är medarrangör av utbildningen. Det är många kvinnor som längtar efter arbete, men som aldrig ens får komma på en anställningsintervju.

Jag fick ett telefonsamtal och en tjej presenterade sig. Jag kände inte igen namnet, men förstod av samtalet att hon kände mig. Jag frågade vem hon var eftersom namnet inte sa mig någonting. Det visade sig då att hon hade bytt namn.
- I Sverige kan man inte ha ett utländskt namn. Då får man inga jobb.

När vi hade en informationsträff för arbetslösa kvinnor var det en kvinna som berättade att hon varit arbetslös i åtta år och nu hade hon nästan gett upp tanken på att någonsin få ett jobb.

Kampen mot utanförskapet är ett av våra viktigaste politiska mål. Det är många som vill ha ett arbete och förhoppningsvis kan vi medverka till att fler blir sysselsatta. Det är ingen tvekan att kvinnorna säger; "Vi vill och vi kan"!