Kan man annonsera sig till en valseger?

Vad är det som avgör framgången för ett parti i valet? I våras var det mycket spekulationer kring resurser inför den kommande valrörelsen. Centerpartiet var stadd vid god kassa och hade bestämt sig för att göra stora satningar på valrörelsen. Vi övriga partier som inte hade så mycket pengar till vårt förfogande var då lite ängsliga och undrade hur vi skulle kunna konkurrera.

Nu är det bara några dagar kvar på valrörelsen och vi har sett att vissa partier och enskilda politiker har lagt ned stora resurser på att annonsera och marknadsföra sig. Resultatet av detta vet vi inte idag, men på söndag kommer avgörandet.

Kommer väljarna att ge sin röst till den som syns mest, eller till den som presenterat de bästa politiska idéerna? Har de mindre partierna och de politiker som inte har stor valkassa möjligheter att ha framgång i valet?

Flera kommentatorer har skrivit de senaste dagarna och dissat sociala medier. Men oavsett deras framgång eller inte så har det varit en oerhörd möjlighet för de politiker som inte haft råd att köpa stora annonser att ändå aktivt kunna delta i den politiska diskussionen. Sociala medier har, enligt min mening, stärkt demokratin och det politiska samtalet.

Ska bli spännande på söndag när rösterna har räknats.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0