Höger- eller vänstersväng?

Det pågår en debatt om kristdemokraternas framtid. Senaste bränslet i den brasan kommer från Marcus Birro (http://bilder.dagen.se/pdf/Dagen/2012-08-10/DAG-0810-00.pdf) som menar att Sverige behöver ett nytt mänskligt parti som bryr sig om livets verkliga frågor och inte bara om skatter. Han har rätt i mycket men något nytt parti tror jag inte på, däremot behöver kristdemokraterna en förnyelse. Den handlar om att bygga politiken på barnen. Det är en rätt väg men måste kopplas med alla andra frågor. När jag engagerade mig politiskt i KD ville man inte förknippas med en höger-vänster-skala. Jag gillar fortfarande inte termerna och ropar på höger-sväng oroar mig. Kd är ett radikalt parti som tar ställning i frågor som bygger en samhällsgemenskap. Solidaritet som innebär att man alltid står på de svagas sida är intimt förknippat med partiet och kan väl knappast kallas höger-politik.
Det är bra att Birro debatterar. Många lyssnar till honom och det kan sätta igång en viktig process. Den handlar om engagemang för människovärdet. Om den får ett större utrymme så finns det en god framtid för KD.