Medverkat i Nordegren och Epstein i P1

Idag hade jag förmånen att få vara med i en direktsändning i P1. Anledningen var det debattinlägg som jag skrivit om "Vikten av ett vårdat språk". Jag hävdar att våra ord har stor betydelse. Ord som förfular, kränker eller klankar ned på andra bidrar till att vi reducerar varandra. Särskilt har svordomar den innebörden. De är kraftuttryck som sällan bidrar till någon positiv beskrivning. Ord har också makt och därför är det viktigt vad vi säger. Nu är jag väl medveten om att många inte håller med mig då jag anser att media har ett särskilt ansvar. I synnerhet anser jag att våra public service-företag bör vara föredömen och inte använda svordomar, särskilt inte i program där barn och  unga deltar. Jag förstår att svordomar är del av mångas vardagsspråk men anser inte att de hör hemma i radio och TV. Inom idrottsvärlden är man mycket mån om att hålla tillbaka kraftuttryck och svordomar. Likaså är lärare väldigt engagerade i språkvård och inga barn tillåts tala nedsättande om varandra. Inte heller bör programledare i radio eller TV använda ett språk som kränker eller nedvärderar. I detta inberäknar jag svordomar. Ska bli spännande att följa debatten kring detta framöver.