Debatt om järnvägar och vård i livets slutskede

Det har varit några intensiva dagar i Vänersborg. I måndags möttes den kristdemokratiska regionfullmäktigegruppen för samtal om aktuella frågor men också en hel del inför de kommande valen. Vi var på Ronnum i Vargön och hade vårt gruppmöte. Idag har det varit regionfullmäktige i Vänersborg och jag var med i två debatter.
Den första handlade om Karlsborgsbanan. Jag ställde en fråga till regionutvecklingsnämndens ordförande Birgitta Losman om vi kan förvänta oss något svar om Karlsborgsbanan. Hon sa att det blir inga besked innan valet och att skaraborgarna kan samtala om detta under valrörelsen. Min point var att det har vi väl gjort i fyra år och menade att hon bara förhalar frågan. För de som vill avveckla den ligger den som en hämsko över området och hindrar bland annat Tibro att utveckla sitt centrum. För de som vill rusta upp banan innebär varje dag bara ökade kostnader. Det borde vara så att Losman ser till att frågan kan avgöras i regionfullmäktige. Men det verkar dröja. Det var i alla fall ett besked.
Det andra inlägget handlade om palliativ vård och jag vill lyfta fram vården i livets slutskede. Det blev en bra debatt och vi var nog överens om vikten av denna vård. Jag framhöll säskilt närstående och deras behov. Blev en rätt hyfsad debatt och vi var överens om vikten av insatser. Ingen ska behöva dö ensam var vi nog överens om. Detta tema är också underlag för en debattartikel som jag skrivit ihop med vår gruppledare och som cirkulerar runt i flera tidningar.