Nu drar landsbygden in fiber

Skövde kommun har höga ambitioner då det gäller fiber på landsbygden, men arbetet har gått lite trögt. I går kväll så beslöt fullmäktige att stötta en av våra nybildade fiberföreningar med borgen och lån. Det finns bidrag att söka för installationen men de föreningar som bildats måste betala för arbetet då det pågår då bidragen betalas ut först då det hela är avslutat. Det innebär att föreningarna måste ligga ute med pengar vilket är en stor utmaning. Antingen ska man ta betalt direkt av de som vill ha fiber eller låna pengarna. Nu gäller det för kommunerna att visa stöd och generositet så att fler får tillgång till fiber. Själv har jag i alla år propagerat för luftkommunikation. Jag tycker att det är bättre lösning än att gräva miltals med fiber, men jag får väldigt lite stöd för mina tankar. Forskning och teknikutveckling har skett på fiber och i dag är det på många sätt överlägset men jag tror att det bara är en tidsfråga innan nya G-generationer kommer och då får vi mycket stor kommunikationsmöjlighet via "luften". På många platser, där topografin är fördelaktig, skulle radiokommunikation vara ett bra alternativ. Min förhoppning är att denna utveckling fortsätter. Men för den som vill ha fiber är det bra att Skövde kommun går i bräschen och stöttar.