Får man säga Gud välsigne dig?

Pingstkyrkan i Skövde är i fokus. Vid en skolavslutning häromdagen avslutade pastorn samlingen med att säga "Gud välsigne er alla och en riktigt glad sommar".
 
Detta fick en förälder att reagera som menade att pastorn i och med detta uttalade en välsignelse över barnen och därmed var konfessionell. Sådant tillåter inte skollagen. Det innebär att skolchefen har uttalat sig och tagit avstånd från händelsen och nu ska skolans rektorer agera. Jurist är konsulterad om det finns något motsvarande "lex maria" för en skola som gör fel.
 
Därmed är diskussionen åter på gång om vad som är tillåtet eller inte. Att skicka med någon en hälsning om välgång i livet, dvs säga "jag önskar dig lycka till" är en ren artighet. För en kristen är det naturlig att uttala en önskan om att Gud ska välsigna. Men att uttala välsignelse i en gudstjänst är en akt, en helig akt, och ett av de viktiga uppdragen för kyrkans ledare. Nu får väl skolverkets jurister inleda en granskning om det är OK att en pastor använder ordet Gud i en önskan om välgång.
 
Det är intressant att lyssna till amerikanska presidenter som kan avsluta ett tal med "God bless you" utan att någon reagerar. Detta i ett land som officiellt är religiöst neutral, dvs icke-konfessionellt. Det är nog ingen i USA som anser att presidenten uttalar en religiös välsignelse i detta.
 
Denna diskussion som började i Skövde och nu sprids över hela landet visar på att skollagen måste ändras. Det måste vara tillåtet då man har en skolavslutning i en kyrka att Gud får nämnas även i ett tal.
Jag anser att man ska respektera olika trosåskådningar, men detta går till överdrift. Det finns en kristen beröringsskräck i vårt land som är verkligen skrämmande.
 
Den här typen av diskussioner stärker mig i mitt engagemang som politiker. Jag är dessutom kristen politiker och tar mig friheten att aldrig neka till att jag är en kristen. Att få framföra detta anser jag är en av mina grundläggande rättigheter.