Gudstjänst i Pingstkyrkan Assembleia de Deus Matrix, Porto Alegre

 Det var en stor ära att få predika i den kyrka som jag hört Nils Taranger berätta om under många år. Jag hade aldrig ens tänkt mig att jag skulle åka hit och aldrig haft tanken att få predika. Men pastor Ubiratan, som är församlingens föreståndare, ville gärna att jag skulle predika och så blev det i söndags.
Pastor Paolo tolkade från engelska till svenska. Jag kan tyvärr inte portugisiska, men det var en skicklig tolk och det fungerade väl.
Kyrkan håller på att renoveras och församlingen väntar ivrigt på invigningen. Den 21 mars kommer de att inleda sitt 90-års-jubileum. Då blir det en ceremoni i parlamentsbyggnaden. Den skulle varit den 18:e och då hade vi kunnat vara med. Tyvärr missar vi detta då vi måste åka hem innan dess.
Pator Ubiratan guidade runt och visade på förändringarna av byggnaden. Ny puts ska på fasaden och omfattande förbättringar har gjort i kyrksalen. Det var under Gustavo Nordlunds ledning som kyrkan uppfördes 1939.
Bakom sitplatserna för församlingens ledare satt finns porträtten på tidigare föreståndare. Under församlingens 90-åriga historia har det funnits fyra föreståndare. Nils Taranger var ansvarig för verksamheten i kyrkan som alltid planterat nya församlingar. I  dag finns det 300 stadsdelskyrkor i kommunen.
Under renoveringen håller man möten i en källarvåning. Det var stort engagemang sången och delaktighet i mötet. Härlig stämning och stort att få vara med och dela gemenskapen.
Inför 90-årsjubileet tar man fram en jubileumstidning. Här sker korrekturläsningen ute på gatan. Redaktionen vill ha pastorns godkännande innan tidningen går i tryck