Lokala ledaren om pyrande kalla krig

Jag brukar börja min tidningsläsning (Skaraborgs Allehanda) med att läsa ledaren. Niclas Lindstrand, tidningens chefredaktör, har en enorm förmåga att formulera sig. Ibland håller jag inte alls med honom men beundrar hans språk. Ofta formulerar han några meningar som är en elegant sammanfattning och som verkligen sätter saken på sin spets. Ibland är det fria formuleringar där han tar ut svängarna och ofta finns det en ironi i texterna.
Denna morgon fastnade jag inför en mening i ledaren som handlade om kopplingarna till kalla kriget på 80-talet. Han skildrar den ökade aktivitet som Putin genomfört och talar om vår förmåga, eller rättare sagt oförmåga, att försvara oss. Lindstrand skriver: "och vi har plockat ned staketet och skickat vakthunden på semester". Så skulle jag också vilja kunna formulera mig.