Ska man vara tyst som politiker

Som politiker ställs man ofta inför svåra dilemman. Intresse står mot intresse och hur man än gör så anser sig några vara förlorare. Dessa personer som förlorar på ett politiskt beslut hör nästan alltid av sig. De som vinner på ett beslut brukar vara tysta, men kanske belönar partiet genom att de lägger sin röst på det gäng som de gillar.

Men ofta ställs man inför lojalitetskonflikter. Ska man ställa upp för ”Systemet” eller för ”Saken”. Ibland gör våra förvaltningar fel. Det tas beslut som inte är bra och då kommer detta dilemmat. Ska man vara tyst eller säga ifrån.

Låt mig ge två exempel från min egen erfarenhet de senaste veckorna.

Jag ser en film som gäller en rekrytering till en skola. Filmen gjorde mig riktigt ledsen. Förvaltningen som var ansvarig har satsat mycket pengar och tid för en innovativ kampanj. Min bedömning var att filmen borde stoppas. Jag gör min röst hörd och säger ”stoppa filmen”. Detta sätter igång en snackis och plötsligt finns det två läger; ett som anser att jag borde ”hålla käft” för jag har inget med saken att göra och det andra tycker det är helt rätt att jag ryter ifrån.

Det andra exemplet handlar om GöteborgsOperans SkövdeScen. Skövde kommun ställer Eric Ugglas Skola till operans förfogande. Men kommunen vill också ha något i gengäld. Kommunen vill därför att det i ett nytt avtal ska skrivas in att ett visst antal föreställningar ska finnas. Självklart, säger jag i media, att krav ska ställas. Självklart är det lättare för operan att inte ha några krav på sig, det inser också jag. Men jag tycker inte att en kommun ska ställa ett hus till förfogande och att det ska vara tomt. Nu förstår jag att det finns dom som anser att jag lägger mig i en fråga som jag inte har att göra med. Alltså samma dilemma: ska jag vara tyst eller inte.

Som politiker blir man kritiserad. Gör man något så kommer det kritik för att man gör det, och om man inte gör något, så blir det kritik för att man är slö, lat eller oengagerad.

Jag är vald att företräda väljarna denna mandatperiod och har valt att inte vara tyst. Jag förstår att några anser mig obekväm men min lojalitet är i första hand till mina väljare.

Kanske vinner jag på att vara en röst, kanske förlorar jag på det. Väljarna avgör och nästa val sker i september 2018. Fram tills dess vill jag agera lagspelare, men inte som en tyst sådan.