Laget framför jaget

 
Valrörelsen drog igång tidigt i år. Efter en intensiv period under maj månad fortsätter vi nu. En kampanj handlar om att skapa uppmärksamhet kring partiets politik. Eftersom inte hela programmet går att presentera så blir det ett antal hjärtefrågor. Vi arbetar intensivt med att många kristdemokrater ska väljas in i kommunfullmäktige, regionfullmäktige och riksdagen. Det är den 9 september som detta avgörs.
Kristdemokraterna går till val på sina "klassiska" frågor. Det handlar inte om att vi blickar bakåt, utan helt enkelt att det som handlar om familjen, vården och omsorgen om de äldre verkligen ligger i tiden. Vi för allt mer förståelse kring vår syn på familjen som bygger samhällsgemenskapen. Trygga familjer stärker och bidrar till att fler får uppleva det goda livet.
Denna gång är det inte de enskilda personerna som står i centrum för Kristdemokraternas kampanj. Vi uppmuntrar till personval genom att väljarna kryssar, men för egen del kommer jag inte att driva någon "kryssa-mig-kampanj". Självklart bygger hela min kampanj på mina erfarenheter och den passion som driver mig, Men inte någon gång kommer du att finna någon uppmaning att kryssa just mig. Jag inser att andra politiker resonerar annorlunda men jag är oerhört mån om laget. Det innebär att laget står före jaget. Partiet har valt en ordning för de som kandiderar. Vår rekommendation är att listan ska gälla, men om en skilda politiker vill driva en personvalskampanj så är det helt ok.
Vår uppmaning är att kryssa förstanamnet om du är nöjd med listan. Det behöver inte innebära att du pekar ut just den personen, men att du markerar att listan ska gälla. Det är min rekommendation.
Under kampanjen till regionen, där jag kandiderar som regionråd, kommer jag att använda devisen "Trygg vård nära dig". Den sammanfattar på ett enkelt sätt vad jag kommer att arbeta för under nästa mandatperiod.