Evenemang - en mångmiljardaffär

 

EP är ett nytt begrepp men som skapat stor uppmärksamhet. EP står för Evenemangspopulationen och består av två delar; IDEP (Idrottsevenemangspopulationen och KEP Kulturevenemangspopulationen. Genom att se idrott och kultur ur ett gemensamt sammanhang kan man se att evenemangsindustrin är en omfattande verksamhet.

Rapporten som tagits fram kring evenemangsindustrion är ett samarbete mellan Svensk Live, Svensk Scenkonst, Riksidrottsförbundet, Svenska motionslopp, Visita och Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond (BFUF). Arbetet har finansierats av de medverkande organisationerna med stöd av Tillväxtverket. Hela rapporten kan du läsa på https://www.svenskscenkonst.se/media/6970/evenemang-i-siffror-2024_240507.pdf

När man ser evenemangen tillsammans så blir det en mäktig sammanställning. Några siffror ur materialet:

Omsättningen är 53 mdkr

Antal kultur- och idrottsorganisationer är över 24 000

106 400 personer är sysselsatta inom sektorn och omräknat till årsverken blir det 32 900.

För att kunna gräva i SCB-s data har man enats om att definiera evenemang som: ”Ett evenemang är en aktivitet som är avgränsad i tid och rum. Det har ett program, en arrangör, åskådare och/eller deltagare.”

Utöver dessa siffror kan man också konstatera att det finns en mängd volontärer som är verksamma inom dessa områden och tillsammans står de för många tiotusentals timmar av frivilliga insatser.

När vi använder ordet basnäring i Sverige tänker vi ofta på skog, malm, livsmedel och tillverkningsindustrin.  Men genom att se EP kan vi konstatera att evenemangsindustrin är en sektor med betydelse för svensk BNP.